
Дистанційне навчання 30.03.20
Вітаю усіх з початком нового робочого тижня! Натхнення, віри, здоров'я! Що нас очікує сьогодні? Працюватимемо за своїм звичним розкладом понеділка:
1. Українська мова (вивчаємо нову тему "Що таке речення? Як воно утворюється?")
2. Математика (працюємо над темою "Порядок дій у виразах без дужок")
3. Англійська мова (запрошення на конференцію, розгляд актуальних питань, що будуть на ній розглядатися)
4. Інформатична галузь (продовжуємо працювати з таблицями у Word)
І. Теоретичний матеріал з української мови
Що таке речення? Як воно утворюється?
Усі дітки люблять гратися! Виявляється, слова теж обожнюють проводити свій час, граючись. Яка ж улюблена гра у всіх слів? Ця гра добре знайома нам із вами. Називається вона російською мовою «Цепи, цепи кованые».
Тільки у слів ця гра має іншу назву – РЕЧЕННЯ. (подивися уважно, як пишеться це слово: у ньому є ненаголошений звук [е], написання якого треба запам’ятати і подовжений звук [н:´],який на письмі позначається двома однаковими буквами.
- Запиши у зошиті три рази слово «Речення» й простим олівцем обведи помилконебезпечні місця.
Слова грають у гру «Речення», коли їм необхідно передати якусь інформацію, висловити думку.
Слово «Речення» можна замінити ще такими словами – думка, вислів, фраза, судження.
Чи будь – який набір слів можна вважати реченням? Спробуємо розібратися…
- Чи можна назвати реченням таку групу слів: вітерець, лялька, малювати, весна ? Я не зовсім розумію думку, яка виражена цими словами. Чому? Тому що слова не пов’язані між собою за змістом. А тепер? Весняний вітерець тихо колише гілки дерев. Так, цим словам вдалося утворити речення, і нам зрозуміло про що у ньому йде мова.
Отож робимо перший висновок: Речення – це декілька слів, пов’язаних між собою за змістом.
- Чи можна назвати реченням таку групу слів: галявинках, перші, на, лісових, з’явилися, квіти? Тут слова ніби пов’язані одне з одним за змістом, але чогось бракує… Подумай чого? Правильно – слова стоять не по порядку, ніби розсипані. А тепер: На лісових галявинках з’явилися перші квіти. Що ми зробили – переставили слова місцями, і оппа – вислів зрозумілий!
Отож робимо другий висновок: Речення – це декілька слів, пов’язаних між собою за змістом і розташованих у правильному порядку.
- Чи можна назвати реченням наступну групу слів: Навесні ведмідь? Тут слова ніби пов’язані одне з одним за змістом, стоять у правильному порядку, але знову чогось бракує… Чого, як ти думаєш? Правильно, думка не закінчена, і нам хочеться дізнатися, що ж там таке робить ведмідь навесні?
А тепер: Навесні ведмідь прокидається і вилазить з барлогу. Усе ясно, думка закінчена.
Отож робимо третій висновок: Речення – це декілька слів, пов’язаних між собою за змістом і розташованих у правильному порядку. Речення повинне виражати закінчену думку.
- І останній експеримент – чи може речення складатися тільки з одного слова? Якщо роль речень у мовленні - допомагати людям висловлювати свої думки, то чи можна висловити свою думку лише одним словом? Нумо спробуємо:
Ранок. (Чи хочеться поставити до цього висловлення якесь уточнююче питання: Куди? Кому? Як? Звідки? Коли?.... Ні. Одне слово, а як повно передало думку!) Пригадайте, ми вже зустрічалися із подібними однослівними реченнями:
Тиша. Сон. Будильник. Ранок.
Мама. Тато. Джек. Сніданок.
Сумка. Термос. Ковбаса.
Ліфт. Автобус. Шлях. Краса!
Стежка. Ліс. Дуби. Ялиці.
Вуж. Гриби. Пташки. Суниці.
Білка. Небо. Синь. Роса.
Тиша. Термос. Ковбаса.
Комарі. Вогонь. Димок.
Шлях. Автобус. Ліфт. Замок.
Ванна. Мило. Ліжко. Сон.
Джек зітхає, наче слон.
Отож підводимо підсумок, складаємо правило про те, що таке речення і намагаємося його запам’ятати:
Речення – це одне або декілька слів, пов’язаних між собою за змістом і розташованих у правильному порядку. Речення виражає закінчену думку.
Наприклад: Наші учні почали вивчати тему «Речення».
Завдання: Вивчити «на зубок» правило про речення. У підручнику на с. 54 – 55 прочитати текст, відповісти на запитання до тексту, які розміщені у вправі 2. Знайти і виписати з тексту у робочий зошит найкоротше і найдовше речення.
ІІ. Завдання з математики
На с. 74 у підручнику - звернути увагу на правила ( ми їх уже розглядали у класі, дітки знають, але надійшов час ще раз закріпити). Практично виконуємо завдання на с. 74 - 75 у підручнику, як завжди очікую на ваші фотозвіти.
ІІІ. Практична робота з інформатики
Увійти до програми Word. Скопіювати подану нижче табличку, заповнити порожні комірки за зразком.
Набір слів |
Чи є це реченням? |
Виправлений варіант |
Криничкою, схилилася, над, верба
|
Ні, слова розташовані не по порядку. |
Над криничкою схилилася верба. |
Вчора ми весело
|
|
|
Біля, метушилися, курчатка, квочки
|
|
|
Високо у небі летіли
|
|
|
Скатертина, кущ, підлога, нести
|
|
|
Навесні проліски
|
|
|
Весна
|
|
|
Удачі! Чекаю на ваші роботи.